BPA wil parkeerverbod binnen de stadssingels van Amersfoort – Deel II – 2 oktober 2018
Op 26 September 2018 diende de BPA deze bijgaande Motie ( ook in Amersfoort een Autoluwe Binnenstad) in .
BPA Motie: Autoluwe Binnenstad
Amersfoort, 27 September 2018
De raad van de gemeente Amersfoort
overwegende dat:
- Het coalitieakkoord 2018 – 2022 op pagina 13 refereert aan de autoluwe binnenstad: “We kiezen voor een autoluwe binnenstad, waar de voetganger voorrang heeft”.
- De plannen voor het autoluw maken van de binnenstad hiermee nog steeds nietconcreet zijn geformuleerd.
- Het autoluw maken van de binnenstad een hoge prioriteit heeft om de binnenstad prettig en leefbaar te houden voor burgers, bewoners en bezoekers.
- Amersfoort de laatste stad in NL, met een historische binnenstad is, waar “zoek” verkeer van bezoekers aan Amersfoort, nog steeds (op bijv. het Havik en door de Muurhuizen ) door de binnenstad rijdt, op zoek naar een (niet bestaande) vrije parkeerplek voor bezoekers.
Draagt het college op:
Om uiterlijk in het eerste kwartaal 2019 de resultaten van de volgende zaken aan de raad aan te bieden.
- Al de parkeergarages + en particuliere garages binnen de singels ( de Zuidsingel, de Weversingel, ’t Zand en de Westsingel ) in kaart te brengen en deze uit te zetten tegen de behoefte van binnenstadbewoners tot een eigen parkeerplek. ( In hun eigen prive garage, hun prive parkeer-plek of op het maaiveld
- Te inventariseren hoe de aanvoer van goederen en afvoer van afval voor winkels en bedrijven (voor 11.00 uur op werkdagen) binnen de Zuidsingel, de Weversingel, ’t Zand en de Westsingel op een autoluwe wijze kan worden ingevuld.
- Te onderzoeken hoe parkeren voor bezoekers aan de binnenstad binnen de Zuidsingel, de Weversingel, ’t Zand en de Westsingel, geheel buiten deze singels kan worden opgelost.
- Te inventariseren hoe de binnenstad aantrekkelijker kan worden gemaakt om met het openbaar vervoer of fiets te bezoeken.
- Te onderzoeken hoe het te voet verblijven van bezoekers en bewoners binnen de singels kan worden gestimuleerd.
Ralph Langendam
en
Hans van Wegen
de fractie Burger Partij Amersfoort (BPA)
Toelichting:
– In zowel Maastricht, Den Bosch, Alkmaar, Deventer enz. (dit zijn qua leeftijd en stratenplan vergelijkbare historische binnensteden als Amersfoort ) is dit probleem al 15 jaar geleden opgelost.
– Het College zou kunnen overwegen ( zeer tijdelijk ) om bijv. Verkeer expertise in te huren van de gemeente Alkmaar of Deventer.
– Beter snel geleerd van ervaringen elders in historische binnensteden, dan opnieuw zelf
“het wiel” uitvinden.