Bron: AD Amersfoort
Als de geheim gehouden berekening van de westelijke rondweg door ingenieursbureau Arcadis uit 2019 alsnog openbaar wordt gemaakt, dan begrijpt iedere Amersfoorter waarom de aanbesteding van het project faliekant is mislukt. Tussen het beschikbare budget en de geraamde kosten gaapt namelijk een gat dat niet is te overbruggen.Marco Willemse 02-07-20, 21:44 Laatste update: 14:10
Het nadrukkelijke pleidooi om alle kaarten over de haperende aanbesteding van de Westelijke Ontsluiting op tafel te leggen, kwam gisteravond van gemeenteraadslid Ralph Langendam (Burger Partij Amersfoort). De gemeente Amersfoort krijgt de verbindingsweg met een verdiept wegvak, een spoortunnel en een fietsbrug voor de beschikbare miljoenen volgens hem immers nooit gerealiseerd.
De 94,5 miljoen euro waar de TU Delft in een calculatie in opdracht van de BPA op uit kwam, vormde wat Langendam betrof een indicatie. Amersfoort heeft voor de aanleg van de rondweg na aftrek van de voorbereidingskosten een geschat bedrag te besteden van 40 miljoen euro of minder.
Ongenoegen
Dat vier geïnteresseerde wegenbouwers onlangs aangaven de weg door Birkhoven voor het beschikbare geld niet aan te kunnen leggen, duidt ook volgens de oppositiefracties Amersfoort 2014, SP en Lijst Molenkamp op een mislukte aanbesteding. Ze riepen het college op de feiten onder ogen te zien. ,,Het kan gewoon niet voor dat geld. Aannemers willen echt wel, zeker nu, maar niet als ze er op toe leggen’’, zo vertolkte Menno Foussert (Amersfoort 2014) het ongenoegen.
De coalitiepartners D66, ChristenUnie en VDD denken dat een afgeslankt programma van eisen alsnog een kandidaat aannemer oplevert die de rondweg wil aanleggen. GroenLinks wil dat het college, waar ze zelf ook zitting in heeft, het gevraagde half jaar uitstel benut om zichzelf serieus de vraag te stellen of de operatie niet beperkt moet blijven tot de geplande spoortunnel en de fietsbrug.